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  • 2015
신준민 Junmin Shin_exhibition view
  • 아트스페이스펄 O%4
  • 2015. 4. 1 fri ~ 4. 19 sun
  • 이소진 신준민

아트스페이스펄영프로(O%)는 신진작가로 데뷔한 후 꾸준하게 작업하며 자신의 세계를 확장해 가는 젊은 작가들의 작품을 전시한다. 올해 4번째로 맞이하는 영프로(Young Pro)는 여성적 감성을 설치로 보여주는 이소진과 도시의 풍경을 바라보는 적막한 감성을 회화적 기법으로 보여주는 신준민의 작품이 전시된다. 현재 대구에서 활동하고 있는 이 두 작가는 개인의 역량을 확장시키기 위한 소그룹활동으로자신의 창작활동을역동적으로 만들어 가고 있다.

신준민 Junmin Shin_Crowd_181x227cm_oil on canvas_2015
신준민 Junmin Shin_Lighting_72.7x90.9cm_oil on canvas_2015

이소진은 자신의 기억 저편에 잠재되어 있는 무의식적 세계를 탐색하고 있다. 대학 졸업 후 평면작업에서 보여주었던 작품은 부유하는 생명의 원형질을 색채로 감싸놓은 듯한 표현기법에섬세한 여성적 감성을 결합한 것이었다. 이후 그녀의 작업은 마치 알을 깨고 나온 꿈틀거리는 그 어떤 생명처럼, 공간을 향해 자유롭게 진화를 거듭하고 있다. 이렇게 사각 틀을 벗어난 그녀의 작업은새로운 생명의 숨결로 오감을 동원해야만 감상이 가능한 설치작을 선보이고 있다. 이런 감성적 욕구가 분출되는 방식은어린 시절의기억과 동화적 모티브에서 차용한 작품-정령 레프리콘 시리즈, 뤼쾨이에(Ole LukØje) 이야기, 어느…파쿤의 성 - 등을 통해 선악의 경계를 넘어이제 어른이 된 어린이에게 하나의 상상의 문을 열수 있는 꼬투리를 제공한다.그녀가 선택하는 강렬한 색상과 다양한 오브제는이소진의 오감을 통해 새로운 생명이 되어 달콤한 상상력이라는 주술을 걸어 놓는다. 이 작가는"죽음은 끝나는 것이 아니라 반복되고 새로 시작되는 것이다. 내 작품은 순간의 보존 혹은 기념물과 같다.행복이라는감정을 잡아서 가둬두고 싶은 욕망이 투영된 것"임을 말한다. 일상에서 발견할 수 있는 솜, 천, 실, 오브제들이 작가의 의식과 무의식의 경계를 넘나들며 서로 결합하고 연결되는 과정인 기억의 저편을 지나서 다시 현실로 돌아 오는 시간 여행을 지나면 하나의 부유하는 새로운 생명이 탄생한다. 이것은 무의식 속에 있을 기억을 찾아가는 시간 여행이고 잠재된 상상력의 문을 열고 들어 가는 그의 의식행위이다. 이러한 작가의 의식행위는 "무엇이든 과학적으로 증명하려고 하는 것 보다 감지하지 못하는 상황, 감정, 직감 등을 통해 타인에게 다가가고자 하는 의도를 가지고 있다."고 본다면 각자 자신만의 기억의 세계로 들어가는 주술에 걸리게 될 것 같다.

신준민은 회화적 기법에 충실하며 사각 공간 내에서 최적의 조형성을 추구한다. "학교 다닐 때 매일 지나다니는 길에서 어떤 새로움을 발견하는 기쁨을 느꼈던 적이 있었고, 그 장면과 마음을 뺏겼던 부분을 캔버스 위에 표현했습니다."그는 그렇게 어떤 장소를 찾아 다니게 되었고 그러던 중에 달성공원에서 자신이 원하는 감정을 찾게 되었다. "겨울이어서 그런지 공원임에도 불구하고 삭막하고, 외롭고, 적막한 풍경이 마음을 사로잡았어요. 철창/우리 속의 동물과 이미 비어진 우리/철창에 매료되었습니다." 신준민은 자신이 발견한 감정(적막함)에 충실하면서도 철창이라는 선적인 요소의 강렬함을 화폭에 담았다. 어두운 색채와 뚜렷하지 않은 이미지들은 아직 갈 길이 먼 젊은 작가의 모습과 닮아있다. 최근에는 대형 경기장이라는 공간을 탐구하고 있다. 달성공원이 개인적 쓸쓸함과 즐거움으로 대비된다면, 경기장은 사회적 고요함과 아우성으로 대비된다. 드넓은 공간과 반복적으로 배열되어 있는 의자, 조명등과 그물망 등 단순하고 체계적인 공간구성은 오로지 선수와 흥분한 군중을 위해 존재하는 듯 보인다. 신준민은 이 공간이 갖고 있는 화려함과 허무함을 반복적 붓질과 물성을 통해 보여주고자 한다.(정명주 큐레이터)

이소진 Sojin Lee_Cocoon, mixed media, installation, detail view, 2015
이소진 Sojin Lee_Memento Mori, mixed media, installation, 2015
이소진 Sojin Lee
Primal encounter, mixed media, installation, detail view, 2015
Artist talk
  • Art Space PURL 0% 4
  • 2015.4.1fri ~ 4.19sun
  • Sojin Lee, Junmin Shin

'Art Space PURL Yong Pro' is a project planned to introduce young artists whoexpand the world of their artworks persistently since their debut. This year, 'Young pro', which has been done for the fourth time, features with Sojin Lee who does installation works with her feminine sensibilities and Junmin Shin who shows us desolate sights of the citywith his own techniques of painting. They are noteworthy because they lead their creative art activities dynamically in Daegu byparticipating in a small group to grow their potential as an artist.

Sojin Lee explores the unconscious part of her mind beyond the capacity of her memory. After graduation, she made a series of paintings expressing the original form of life in colorswith her own sophisticated feminine sensibilities. Since then, her works of art have been changing freely toward space as if they were new creatureshatching from the eggs. Coming out of the rectangular frame of canvas, her works of art have turned into various forms, especially, her installation pieces make us perceive new sensation of life, stimulating our five senses when we appreciate them.The way she expresses her emotional desire makes us open the door of our imagination beyond the boundary between good and evil through her work ofart based on the memory of her childhood and the motif of fairy tales, such as a series ofthe spirit of Leprechauns, Ole Lukoje, and a planet of Pakoon. By using strong colors and various objects chosen from her senses, she puts a spell of a sweet imagination on her work of art, which is about new life. She says, "Death does not mean the end of life, but a circulation that marks a new beginning. In that sense, my work is to preserve moments like a monument, in which a desire to keep the emotions of happy momentsis reflected. She makes a newfree-floating life with everyday objects, such as cotton, fabric, and thread while crossing the boundary between a state of consciousness and that of unconsciousnessas if it were like a time travel that makes her come back to reality from somewhere her memory lies. It is a ritual as a time travel, through which she opens the door of her latent imaginationand brings back her memory from the state of her unconsciousness. If we are ready to be awaken emotionally in front of her artwork, we could fall under a spell making us enter our own world of memory as she explains that her work of art is to approach other people with her emotion, intuition, and situation that we can't sense easily rather than with an attitude to prove things scientifically.

Junmin Shin tries to find the point where his emotion stays in his pictorial scene and convey it with his technique of painting. The scenery that he is attracted to has an unfamiliaritythat is perceived accidentally in familiar scenes, and that he does not intend to have. His work of art, 'artificial nature', makes us happy as if we got what we lost back and feel a sense of loss at the same time as if we lost something very precious. Those strange everyday scenes that seem very familiar turn into his own pictorial scenes affected by light, shadow, temperature, and changes in his psychological state. The strange scenes that he chooses as his subject matter are expressed more dramaticallyin the series of his paintings of Dalseong Park. He expresses a zoo made for city dweller as artificial nature, a theme of a series of his paintings of Dalseong Park. He might have experienced nature in wild life and that in city life as he looked at the crowded zoo on weekend and the empty zoo without people. As he visited the park, his emotion might have led himself to arusty cagefounded on the hard floor of cement to confront an animal locked in it under the sunshine or in the rainy season. Like he describes a zoo in the urban area as artificial nature, he expresses a gap between himself who looks at a subject and the subject that is looked at, as if trying to reduce it with his repetitive brushstrokes on his canvas, which is his own pictorial scene. He said, "I took a walk in the park regularly for a year to reduce the distance between myself and the place. I was a hiker in the park all the time the sun was strong enough to melt the steel bar of the cages, or when it rained so hard, or even at night." Like this, his pictorial scenes are created as scenery of another state of time and space overlapped with images of a place, in which he reflected his feeling while taking a walk repeatedly. In his recent work, he stares at the scenery of a gigantic stadium, not players on the field, but lots of spectators who watch them. After all, he looks at the gap between man-made things and natural onesto make his own pictorial scene.

Sojin Lee and Junmin Shin, the invited artists of the project, 'Young Pro' organized by Art Space PURL, are the most active artists in Daegu these days and expected to make progress in their capabilities of expression. I hope this exhibition can be a great chance for them to achieve their goal as an artist.

Text : Myoungju Jung